העדר עורך. או עורכת

השבוע פגשתי מכר ותיק שהוציא ספר לזכר אימו. מדובר באיש יצירתי מאוד, נבון ומוכשר. הוא הראה לי בגאווה את הספר.

ואכן יש במה להתגאות – הוא עשה עבודת מחקר יסודית, מצא מסמכים מקוריים, תמונות ומכתבים. הוא קיבץ המון חומר (המון), והפיק מהדורה מצומצמת של ספר עב כרס, בפורמט מהודר. הוא סיפר שהשקיע בהכנתו חודשים ארוכים, עבודה רבה, וגם לא מעט כסף. הרגשתי שהוא מחכה לשמוע ממני תגובות התפעלות. ואכן – התפעלתי. אבל גם התבאסתי קשות.

מה הבעיה?

הספר עמוס להתפקע, וניכר שהיה לו קשה לסנן את החומר. עם כל הכבוד לאימו – לא כל מכתב וכל מתכון שכתבה בשנותיה הרבות תורם לחוברת. מורגש מאוד חסרונה של יד שתדע לבור את הבר מן התבן, ולהשאיר בפנים רק את הטקסטים החשובים יותר – אלה המשרטטים את דיוקן אישיותה ופועלה או מציגים אירועים משמעותיים בחייה. הרגשתי שדמותה של האישה המיוחדת הזו, הלכה קצת לאיבוד בשפע המציף.

ולא רק התוכן עמוס. חלק ניכר מן המכתבים הוקלד מחדש כי אי אפשר היה להביאם בכתב יד. כדי לדחוס את הכמות העצומה הזו לתוך העמודים שעמדו לרשותו הוא לא חסך טריקים: רווחים צומצמו, שוליים קוצצו, והכתוב נפרש ונמתח על כל הדף. התוצאה היא דפים שהטקסט כמעט גולש מהם, ומותירים את הקורא בלי אוויר לנשימה.

ברפרוף קצר מצאתי בטקסט שגיאות הקלדה, טעויות עברית (חלקן קשות וחלקן טיפשיות – אלה ואלה משאירות טעם רע), וסתם ניסוחים עקומים. בקיצור – כמעט אבל לא בדיוק.

למה זה קרה?

באשר לכוונותיו – אין לי ספק – האיש רצה להוציא ספר מכובד ומרגש. אין כאן לא זלזול ולא אדישות. בהיכרותי המקצועית איתו התרשמתי שבעבודתו הוא יסודי, מקפיד על פרטים ורואה גם את התמונה הכוללת; אסתטיקה חשובה לו מאוד. אז איך בכל זאת קרה שהוציא לאור ספר כזה?

ספר זיכרון שערכתי
הצילומים מספר שערכתי לזכר יש גרובר. עיצוב גרפי והדפסה: דפוס ברעם.
מה עורך היה עושה?

בשורה התחתונה אם לספר היה עורך – זה לא היה קורה. בהיבט הרגשי העורך מסתכל על הטקסט בצורה אובייקטיבית יותר, והוא יכול לעזור למיין ולבחור בין שפע גדול מדי. הוא יכול לעזור לכותב לראות כשסיפור אישי ומשעשע הוא בעצם אינטימי מדי ואולי לא ראוי שיופיע בספר כזה; או להצביע על כפילויות שיוצרות שיעמום ומתישות את הקורא. עם זאת – ההחלטה הסופית היא של הכותב, והעורך לא ימחק דבר ללא אישור מפורש ממנו. בהיבט המקצועי עורך דואג לטקסט קריא, בהיר ומזמין. הוא מתקן טעויות עברית ומגיהה שגיאות, ויוצר טקסט קולח שגם העימוד שלו נעים לעין. ועדיין – הטקסט שומר על קולו של הכותב, לשונו וסגנונו. בהיבט המעשי – עורך היה חוסך לאיש שעות רבות של עבודה ומאמץ, ומגיע לתוצאות טובות יותר בזמן קצר הרבה יותר.

ספר כזה הוא פרויקט של פעם בחיים. אין שיעור לחשיבותו עבור אוהביו של האדם שכבר איננו, עבור הדורות הבאים ולמען המורשת המשפחתית. חשוב שיהיה בדיוק ולא בערך.

הסיפור אמיתי, הפרטים טושטשו.